Friday, February 06, 2009

Mama...Alya nak masak jugak...

Assalamualaikum,
Sihat ker semua kawan-kawanku. Hari ni hari jumaat bersamaan 10hb safar. Kali ni aku nak bercerita tentang apa yer?? Alaa..korang boleh teka punya la..hahaha. Pasal apa lagi kalau tak puteri aku tu. Kelmarin sedang masak-masak,alya pun sibuk kedapur nak masak jugak. Aihh..macam-macam aku bagi dia,tapis la,mangkuk la..kelengkang kelengkung bunyi,konon-konon dia pun memasak la..hahaha. Bila dia tengok aku menumbuk,tersengih jer..dia pun nak menumbuk. Alahai anak mama ni,rajin sungguh nak tolong mama yer. Dah besar nanti tak nak tolong mama,siap ler. Aku pun kasi la lesung batu tu kat dia,hahh..menumbuk sakan..siap nak angkat bawa ke depan..hahaha.

Alya sekarang ni dah pandai bercakap. Antara yang alya dah pandai bercakap..nak,x nak,bukak,tutup,kakak,berak dengan sebutan bahasa dia la. Makin lincah sekarang ni, kadang-kadang en.somi surrender nak layan. Mama jugak yang more patient. Kena banyak kesabaran dalam menjaga,membesarkan anak ni. Dulu-dulu masa aku kecik,aku tingat lagi arwah mak aku sabar je melayan karenah aku yang degil ni..hehehe. Bila aku dah ada anak ni,hahh..ambik ko rasakan balik. Dulu aku penah jatuh lombong,aku memang lasak gile masa kecik-kecik. Tu pasal alya pun lasak,aihh..hahahaha. Orang kata kalau masa kecik kita begitu,ada skit turun kat anak kita perangai kita masa kecik tu. Tak kisah la macam mana pun,sebagai ibu aku akan teruskan menjaga anak aku.

Adios




15 comments:

miss♥wahida said...

cutenye dia ikat rambut ada tocang..nasib jauh..kalo dekat nie..hari2 g amik budak kecik nie..hehhehehhe

-:- BabyAndKidsCollections -:- said...

bagus alya.. pasni mask kan untuk mama & papa yer.. lepas tue nnt untie jue nak dtg umah masak kan lauk sedap2 yea... :-)

elly said...

sm la cam qimie... pg dapur... amik batu lesung ketuk kat lantai... hehehe...

Bibu said...

bukan turun sikit...menurun banyak mak de wakkakakaka

ps: kuat betol de angkat ye..baye wei..kakak dulu camtu skali jatuh kene kuku...kopek!

~~ciklinn~~ said...

haiyoooo mnyk rajinn woo ini budak..siap berlesung batu ha... baik2 na jgn sampai kaki tu..

shiemz said...

bagus2...masak ghajin2.. pasni maknya leh goyang kaki ngan ayah bat adik lak yek... hehehe

MUMMY ILA said...

wahhh rajin ni. leh wat maid kat umah. hahaha..

fazilzura said...

MAK AIII KAK SUUUU..
bior betul alya main lesung..
kang jatuh atas kaki baruuu tauu.
kalau Akil suke main sudu , senduk dgn pingan

Eda said...

biasalah kak sue..budak2 lasak..tapi kadang2 tu mengong gak melayan..muahahaha.. tapi takpe org kata klau budak over lasak nya time kecik dah beso nanti bijak...marilah kita sama2 aminnnnnkan....;)

leily said...

bertuahnya bleh anak rajin masak..
sejok perot mama ngandung..
so, bleh la tu dpt adik baru..
alya pon dh pandai masak tu..ekekekek..
psssttt...kalo de mase, jemputla amek award kat my fp..
n jgn lupe jwb tangnyer jugak..:-P..
x de expired date, bebila mase bile nko free k..

Nur Syafawati said...

amboi kamo alya....lesung batu kamo main?????awat mama kamo x kasi kamu blend cili ke?blend bawang ker?potong sayur ker??hah???kalau la lesung tu terhempap kat kaki..adoiyai...nayerrrr....huhuh
ape2 pun..bagus alya..rajin turun dapur...tapi tolong utk bantu mama yer.bukan tolong membuatkan mama kamo meroyan kat dapur tu!!whakkaka

eryn@mama tisya said...

amboi alya nk msk jugak ye..ati2 kn kena kaki batu lesung tu mau nangis...ehehhehe

re:ko dh p ye jj au tu..tk best ek..aku suka sebab byk tmpt mkn lgpn yg penting dkt amat ngan umh mertua ku...hehehehe

kasihatie said...

ala..kak..tak dapat la nak add akak.ym tmpt atie kene blok.tp nak join gak kapet cepet tue.nnti atie try lagi yer.

eLYies said...

cutenya alya ikat toncet 2...nampak gegirl sikit..

gEe said...

pehni mama rileks aje la ye..bior alya yg masak...hua hua hua