Monday, March 23, 2009

Bila kerajinan melanda..

Assalamualaikum,
Hari ni kerajinan melanda,hehehe. Sebenarnya sejak menjak ni rajin lak. Kebetulan malam semalam adik aku datang rumah,ingatkan ada apa hal.Rupanya dia hantar ikan tenggiri hasil pancingan dia kat laut. Adik aku cakap dia pergi 3 orang,memancing kat kedah katanya. Besar gila ikan tenggiri ni,berat lak tu. Adik aku suruh kasi ayah aku sikit. So aku pun sms la ayah aku bagitau suh datang rumah ambik ikan tenggiri ni.

Lepas abis keje,perah otak pulak nak masak apa untuk malam ni. Terasa tekak ni nak makan Kari Mamak,so aku pun decide buat kari mamak tenggiri,sayur campur & ikan gelama masin. En.somi bagitau,MIL aku nak kasi sambal ayam..rezeki tol la.So dapat la tambah lauk dinner aku malam ni kan.

So ni la hasilnya...



Besar kan...puas makan ni tau. Berhari-hari nak habis kalau makan sorang..ekekekek




Tenggiri Masak Kari Mamak
Resepinya
Ikan Tenggiri
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Daun kari
Air asam Jawa
Rempah kari ikan (aku guna Babas)

Caranya
Hiris bawang putih,merah,halia then tumis sampai naik bau. Bancuh rempah kari dengan air (agak-agak cair/pekat),then masukkan rempah kari & sedikit air. Tumis sehingga naik minyak. Masukkan ikan & air asam jawa,reneh sehingga masak. Kalau nak lagi sedap,letak bendi & sedia dihidangkan.


Sayur Goreng Campur

17 comments:

sis_nita said...

walaweiii.. kari tenggiri.. nyam nyam.. ko sampai ati masak kari tenggiri tak ajak2 akak makan sama.. sampai ati ko.. akak nak majuk.. nak majuk gakk.. tak kiraaaaa.. hwaaaaa..!!

el said...

wow...wow...wowiiiiiii sdpnye kari tu sue...mau berpinggan ko mkn kan..tpi x jugak gemok2...tingin nak mkn mskan ko lah sue...

Mama Herda said...

mak aiiiii tenggiri tu..ikan mahal tuu..hahaha..klu buat asam pedas sedap niii..kali ni ko buat asam pedas lak k.sue..banyak lg lebih ikan tu kan??? hehehehehe..

Nur Syafawati said...

psttt..sue..ajar aku masak kari weh..aku fail!!nama je org penang..kahhhh

KasiH said...

Ada gak terseli tgn dak tecik tu...hehehehe...

eLYies said...

adui kak sue..terliur aku tgk ikan mahai tu..berbaloi adik ko pi pancing..dpt beso betul......

MUMMY ILA said...

IKAN MAHALLL!!!! AKU SUKA!! NAK SKIT...SEDAPPPP

MUMMY ILA said...

IKAN MAHALLL!!!! AKU SUKA!! NAK SKIT...SEDAPPPP

D.O.U.B.L.E...S said...

adil tul ko yek..sama je ko potong ikan tu..tapi ye la...besornya ikan tu...sedap oooo masak kari...buat aku lapor je nie...

saveme_zero said...

sis nita - hahaha..klu dekat leh le jemput kak.

el - aku mkn x berpinggan,bertangan jer..wakakakak

Her - asam pedas pun sedap gak

Sya - aku dah tulis resepi,tak paham tanya aku ok.

ryn - hahh...mmg pun,dia pun sibuk nak angkat ikan tu.

yies - klu ko jiran aku,leh aku kasi skit..hehehhe

ila - ishkk..mai le jd jiran aku..hahaha

kasihatie said...

nak cuba la...tengok gambar pun dah tau sedap...

saveme_zero said...

siti - ko try le masak lak..ekekeke

atie - mmg sedap atie,siap en somi request for next day..hahaha

elly said...

hamboiiiiiiiiii sgt menyelerakan...
hehehe

♥ Eda ♥ said...

sedapnyer werhh.......terliur aku...

ai said...

Aku nk tang kepala dia bleh? fresh tu tangkap sendiri!! dah le beso..tp yg takbleh blah tu kau suruh bapak kau dtg amik. bukan kau yg pi hantar!! wakakakakakakaka.. ;P

~~ciklinn~~ said...

haiyoo besarnya ikan.... mmg penat nak menghabiskan tu....sedapnyer kari ikan....

Liana said...

Hai kak su...
hu..lama betol tak masuk rumah akak nie ler..hehehe.... Beso sungguh ikan itu! Kari akak tu betul2 menduga saya ler... Boleh tolong masak kan tak? hehehe