Monday, October 18, 2010

Bila anak meragam

Kalau anak meragam.....ya allah ... rasanya dari sabar boleh hilang sabar kan. Kelmarin petang khamis lepas ambik my princess... tengok mata dia...very sleepy.... stim je. Tanya cikgu taska...'tak tido pun puan,dia duduk dalam bilik..kacau kawan-kawan dia tido,saya suruh dia duduk luar'..... budak-budak kalau tak cukup tido..sure meragam kan...dengan tak sihatnya...lagi la meragam...betul tak??? Ni la yang terjadi kat aku semalam.....aihhhh..seyes wehhh....hampir-hampir hilang sabar la jugak.

Lepas ambik my princess....dia kata nak pegi kedai. Ok fine....bawa la ke kedai...pastu dia kata kedai sana....then turn balik...dia kata bukan kedai ni pulak...kedai sana pulak...(padahal kedai itu yang dia nak pegi..sebab ikut jalan lain..tu yang dia kata bukan kedai tu)....3 kali aku pusing...dah berhenti....ajak dia turun...dia boleh mengamok-ngamok....pastu mulut bising cakap sana-sana....arghhhhhhh.....time ni aku masih berlembut la...cakap elok-elok...nak bawa dia turun...dia leh tepis-tepis tangan kita....buat keras. Ok fine...tak nak sudah,kita balik!

On da way balik....dia melalak pulak,ajak ke kedai....sambil pukul-pukul aku....dah sampai kedai....tak nak turun,dok mengeraskan diri.....aduhaiii....aku pun beli ikan sayur cepat....sebab aku terpaksa tinggalkan dia dalam kereta..nasib la aku benti betul-betul depan kedai...memang leh nampak la dia...dah balik rumah....tak nak turun jugak.....memang berangin betul la...huhuhu....jenuh aku pujuk....last-last paksa jugak bawa keluar kereta....sambil dok pukul-pukul aku lagi.

Dalam rumah.....nak air pulak.....aku pun bagi botol air....dah nak buat sendiri....abis tumpah air...banjirrrrrrrr...time ni rasanya sabar tu macam dah nak gone....tapi aku kuatkan hati jugak....dalam pada tu...aku marahkan dia.....bila dah marah tu....melalak tak hengat la kan...aku sumbatkan susu....pujuk tak jalan....lama-lama dia tertido sendiri....kesian je kena marah...tapi kalau tak marah....lagi la dia buat perangai. Dalam dia tido tu pun....masih merengek-rengek....tak selesa sebab apa...tak sure. Nak kata demam...xde pun,then kata sakit telinga la....kepala la. Sampai ayah dia balik pun....masih moody.

Aihh....macam-macam pe-elnya.....selagi boleh sabar,sabarkan je la

4 comments:

idah @mama izzya said...

bila anak meraham kesabaran kiter menipis..mula la tangan kiter cepat ajer nak kutil..

anak idah klau x tido siang gitu la peelnyer..geramnyer time maghrib wat perangai..huhuhu

Mommy Prince said...

sabar bebyk noks.(ckp tuk diri sendiri jugak) keh3
makin membesar tu.makin dia nak tarik perhatian kite.
tp kite yg bekerja ni, penat. nak pulak time penat dia buat hal.

Bibu said...

tula mmg kdg btol2 menguji kesabaran anak2 ni.. aku pon kakak kdg lagi la dah besar2 camtu wat perangai jugak..tu bile pikir nak beranak cam 2-4 kali pikir huhuhu..(tapi tak pikir plak pangai kite kecik2 dulu kan..aku rase aku pon 2 x 5 gak kaaaaaah)

Lyana said...

same perangai ngan ainull...!! slalunye yana biarkan jek..layan kang mkin ngengada pastu buat lagi lain kali..skrg dah bolayan..hahhahaha

kene sabr banyak2 kan...