Tuesday, December 14, 2010

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Dapat info ni dari FB

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar @ dmana2..

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal
Haram
(Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan
buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal
untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal
(diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan,
kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang
dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar.

Salam....

7 comments:

SyaNa said...

aku x bleh tgk ikan keli kalo xmsk
selalu pn makan kedai jek la
tp kalo kt kedai yg da msk tu xbleh la nk tgk perbezaan kaler kan

ILA HAFIZ said...

nasib aku x makan keli.. hehe

Mommy Prince said...

Selalu ikan kelini aku balik sg penchala beli kat jiran nenek aku. dia mmg bela ikan keli. jadi tak lah risau.. uhuk3

fazilzura said...

emmm selalu gak mkn dulu , tp beli dgn penjual melayu .. hope dia x tipu ler kan ..

Anna Da Lady said...

hmm..lagi satu info psl ikan keli, kalau ikan keli yang haram ni, org kata dia gemuk sikit.

eLYies said...

aku dah lama tak telan ikan keli..eeee..

finizaini said...

aku pn xmkn keli...